Vedtægter

Vedtægter

for

Andelsboligforeningen Frejaparken II

Navn og hjemsted:


§ 1.


Foreningens navn er Andelsboligforeningen Frejaparken II.


Foreningens hjemsted er i Aalborg Kommune.


Formål:


§ 2.


Foreningens formål er at erhverve, opføre, eje og administrere ejendommen matr.nr. 19-p Storvorde By, Storvorde, beliggende Frejavej, 9280 Storvorde.


Medlemmer:


§ 3.


Som andelshaver kan med bestyrelsens godkendelse optages enhver, der bebor eller samtidig med optagelsen overtager brugsretten til og flytter ind i en bolig i foreningens ejendom. Medlemmer skal betale det til enhver tid fastsatte indskud med eventuelt tillæg.


Stk. 2:

Hvert medlem må kun have brugsret til èn bolig og er forpligtet til at benytte denne, jf. dog §11.


Stk. 3:

Som andelshaver kan endvidere med bestyrelsens godkendelse optages en person eller en juridisk person, som har købt andelen på tvangsauktion som ufyldestgjort panthaver. Denne andelshaver skal betale boligafgift og andre beløb, der opkræves af foreningen, frem til det tidspunkt, hvor andelen er videresolgt. Denne andelshaver kan ikke fremleje boligen/erhvervsandelen, har hverken stemmeret eller mulighed for at stille forslag på andelsboligforeningens generalforsamling, og skal inden 6 måneder fra auktionsdagen sælge andelen til en person, som opfylder kravene i § 3 stk. 1. Såfremt andelen ikke er solgt inden 6 måneder fra auktionsdagen, overtager andelsboligforeningen salget, og bestemmer, hvem der skal overtage andel og bolig og de vilkår, overtagelsen skal ske på, hvorefter afregning finder sted som anført i § 15.


Indskud:


§ 4.


Indskud udgør på stiftelsestidspunktet et beløb svarende til


Kr. 230.278,00 pr. bolig for boligtype 95 kvm eller i alt kr. 1.842.224,00 for 8 boliger.

Kr. 261.592,00 pr. bolig for boligtype 110 kvm. eller i alt kr. 784.776,00 for 3 boliger.


I alt samlet indskud på stiftelsestidspunktet kr. 2.627.000,00.


Indskuddet skal indbetales kontant.


Stk. 2:

Ved en senere overdragelse betales ud over indskuddet et tillægsbeløb, således at indskuddet og tillægsbeløbet tilsammen svarer til en pris, der kan godkendes efter § 15.


Hæftelse:


§ 5.


Et medlem hæfter alene med sit indskud for forpligtelser, der vedrører foreningen, jf. dog stk. 2.


Stk. 2:

Har generalforsamlingen besluttet, at der i foreningens ejendom skal optages realkreditlån eller pengeinstitutlån, der er sikret ved pantebrev eller håndpant i et ejerpantebrev, hæfter medlemmerne kun personligt, solidarisk for denne pantegæld, såfremt kreditor udtrykkeligt har taget forbehold herom.


Stk. 3:

Et medlem eller dettes bo hæfter efter stk. 1 og stk. 2, indtil en ny andelshaver har overtaget andelen og hermed er indtrådt i forpligtelsen.


Andel:


§ 6.


Medlemmerne har andel i foreningens formue i forhold til deres indskud.


Boligaftale:


§ 7.


Foreningen kan beslutte, at der oprettes en boligaftale med hvert medlem, indeholdende bestemmelser om boligens brug m.v.


Stk. 2:

En bolig må udelukkende benyttes til beboelse og ikke til erhverv i nogen form.


Boligafgift:


§ 8.


Boligafgiftens størrelse fastsættes med bindende virkning for medlemmerne af generalforsamlingen.


Det indbyrdes forhold mellem boligafgiftens størrelse for de enkelte boliger fastsættes efter følgende principper:


  1. Den del af boligafgiften, der modsvarer udgifter til renter, afdrag og bidrag på lån, fordeles i samme forhold  som  andelshavernes andel i foreningens formue, jfr. § 6.
  2. Den resterende del af boligafgiften fordeles med lige store beløb pr. bolig.


Vedligeholdelse m.v.:


§ 9.


Al vedligeholdelse inde i boligen påhviler andelshaveren, bortset fra vedligeholdelse af fælles forsyningsledninger, udskiftning af udvendige døre samt vinduer. Andelshaverens vedligeholdelsespligt omfatter også eventuelle nødvendige udskiftninger af bygningsdele og tilbehør til boligen, så som f.eks. udskiftning af gulve og køkkenbord. Andelshaverens vedligeholdelsespligt omfatter også forringelse, som skyldes slid og ælde.


Stk. 2:

En andelshaver har desuden pligt til at foretage andre indvendige eller udvendige vedligeholdelsesarbejder, som efter generalforsamlingsvedtagelse er pålagt andelshaverne.


Stk. 3:

Andelsboligforeningen er forpligtet til at foretage al anden vedligeholdelse. Generalforsamlingen fastsætter nærmere regler om udførelse af den udvendige vedligeholdelse, herunder vedligeholdelse af gård, havearealer og fælles anlæg.


Stk. 4:

Forsømmer en andelshaver groft sin vedligeholdelsespligt, kan bestyrelsen kræve nødvendig vedligeholdelse foretaget inden for en nærmere fastsat frist. Bestyrelsen har ret til at få eller skaffe sig adgang til boligen for at konstatere, at vedligeholdelsesarbejderne er foretaget. Foretages vedligeholdelsen ikke inden for den fastsatte frist, kan vedligeholdelsesarbejderne udføres af foreningen for andelshaverens regning eller andelshaveren kan ekskluderes efter reglerne i § 17, dog kan brugsretten først bringes til ophør med 3 måneders varsel.


Forandringer:


§ 10.


Andelshaverne er berettiget til at foretage forandringer i boligen, jf. dog stk. 2.


Stk. 2:

Iværksættelse af udvendige forandringer skal altid skriftligt forudgående godkendes af bestyrelsen.


Stk. 3:

Såvel udvendige som indvendige forandringer skal udføres håndværksmæssigt forsvarligt og i overensstemmelse med kravene i byggelovgivningen og andre offentlige forskrifter.


Stk. 4:

Enhver forandring af boligen skal, inden den bringes til udførelse, forelægges for bestyrelsen. I tilfælde, hvor byggetilladelse er påkrævet, skal denne forevises for bestyrelsen, inden arbejdet iværksættes. Bestyrelsen er ikke ansvarlig for anmeldte forandringers forsvarlighed og lovlighed.


Stk. 5:

Ved salg skal andelshaveren (sælger) få udarbejdet en EL-/VVS tilstandsrapport af boligen af en autoriseret installatør.


Udlejning/Fremleje:


§ 11.


En andelshaver har i en periode på 2 år regnet fra andelsboligforeningens overtagelse af den samlede bebyggelse adgang til tidsbegrænset at udleje/fremleje sin bolig, medmindre at bestyrelsen kan fremsætte berettiget indsigelse imod den pågældende lejer/fremlejetager.


Stk. 2:

En andelshaver kan, bortset herfra alene udleje/fremleje sin bolig med bestyrelsens tilladelse. Tilladelse kan alene forventes givet, når andelshaveren er midlertidigt fraværende på grund af sygdom, institutionsanbringelse, forretningsrejse, studieophold, ferieophold, militærtjeneste, midlertidig forflyttelse eller lignende for en begrænset periode på normalt højest 2 år. Bestyrelsen skal godkende lejeren/fremlejetageren og betingelserne for fremlejemålet/lejemålet.


Stk. 3:

Udleje/fremleje eller udlån af enkelte værelser kan tillades af bestyrelsen efter betingelser fastsat af denne.


Husorden:


§ 12.


Generalforsamlingen kan til enhver tid, bindende for alle medlemmer, fastsætte regler for husorden, husdyrhold m.v. jf. dog stk. 3.


Stk. 2:

Bestående rettigheder om husdyrhold m.v. kan ikke bortfalde før efter husdyrets død.


Stk. 3:

Et medlem har dog altid ret til at holde førerhund, selvom øvrige medlemmer er afsløret fra husdyrhold.


Overdragelse:


§ 13.


Ønsker en andelshaver at fraflytte sin bolig, er denne berettiget til at overdrage sin andel til en anden, der samtidig med overdragelsen flytter ind i boligen. Bestyrelsen skal godkende den nye andelshaver, og bestyrelsen kan nægte godkendelse, såfremt væsentlige hensyn til andelsboligforeningen taler for et afslag. Et afslag skal meddeles skriftligt senest 3 uger efter at bestyrelsen har modtaget ansøgningen.

Stk. 2:

Har andelshaveren ikke inden 3 måneder efter at være fraflyttet sin andelsbolig udlejet boligen i overensstemmelse med § 11 eller overdraget andelen, eller er udlejningen/overdragelsen aftalt i strid med bestemmelserne herom, bestemmer bestyrelsen, hvem der skal overtage andel og bolig og de vilkår, overtagelsen skal ske på, hvorefter afregning finder sted som anført i § 16.


Opsigelse:


§ 14.


Andelshaveren kan ikke opsige medlemskab af foreningen og brugsret til boligen, men kan alene udtræde efter reglerne i §§ 13-17 om overførsel af andel.


Overdragelsessum:


§ 15.


Prisen for andelen skal godkendes af bestyrelsen, som desuden skal godkende eventuelle aftaler efter stk. 2. Bestyrelsen kan kun godkende en rimelig pris og højst et beløb opgjort efter nedenstående regningslinier:


1. Værdien af andelen i foreningens formue sættes til den pris, der er fastsat på den seneste årlige generalforsamling. Andelens pris fastsættes under iagttagelse af reglerne i lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber. Generalforsamlingens prisfastsættelse er bindende, selvom der lovligt kunne have været fastsat en højere pris.


2. Værdien af forbedringer i boligen ansættes til anskaffelsessummen med fradrag af eventuel værdiforringelse på     grund af alder og slitage.


3. Værdien af inventar, der er særligt tilpasset eller installeret i boligen, fastsættes under hensyntagen til anskaffelsespris, alder og slitage.


4. Såfremt boligens vedligeholdelsesstand er usædvanlig god eller mangelfuld beregnes pristillæg respektiv prisnedslag under hensyn hertil.


Stk. 2:

Hvis der samtidig med overdragelse af andelen overdrages løsøre eller indgås anden retshandel, skal vederlaget sættes til værdien i fri handel.


Stk. 3:

Fastsættelse af prisen for forbedringer, inventar og løsøre sker med udgangspunkt i en opgørelse udarbejdet af den fraflyttede andelshaver.


Stk. 4:

Kan den fraflyttede andelshaver ikke acceptere den af bestyrelsen fastsatte pris for forbedringer, inventar eller løsøre samt det af bestyrelsen fastsatte nedslag for mangelfuld vedligeholdelsesstand, vurderes disse ved syn og skøn, foretaget af en skønsmand, der skal være bekendt med andelsboligforhold. Parterne udpeger i forening en skønsmand. Kan parterne ikke blive enige herom, udpeges skønsmanden af boligretten. Skønsmanden skal ved besigtigelsen af boligen indkalde både den pågældende andelshaver og bestyrelsen og udarbejde en vurderingsrapport, hvor prisberegningen specificeres og begrundes.Skønsmandens vurdering er bindende for såvel andelshaveren som bestyrelsen. Skønsmanden fastsætter selv sit honorar og træffer bestemmelse om, hvorledes omkostningerne ved skønnet skal fordeles mellem den fraflyttede andelshaver og foreningen, idet der herved tages hensyn til, hvem af parterne, der har fået medhold ved skønnet.


Fremgangsmåde:


§ 16.


Stk. 1-3:

Mellem overdrager og erhverver oprettes en skriftlig overdragelsesaftale, der forsynes med bestyrelsens påtegning om godkendelse. Alle vilkår for overdragelse skal godkendes af bestyrelsen, der kan bestemme, at overdragelsen skal oprettes på en standardformular. Overdragelsesaftalen skal indeholde en opstilling af overdragelsessummens beregning med specifikation af prisen for andelen, forbedringer, inventar og løsøre og eventuelt pristillæg eller nedslag for vedligeholdelsesstand.


Inden aftalens indgåelse skal erhverver have udleveret de dokumenter og nøgleoplysninger, der er krævet i den til enhver tid gældende Bekendtgørelse om oplysninger ved salg af andelsboliger udarbejdes af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, herunder andelsboligforeningens vedtægter, seneste årsrapport og budget, referat fra andelsboligforeningens seneste afholdte ordinære generalforsamling og referater fra eventuelt senere afholdte ekstraordinære generalforsamlinger, vedligeholdelsesplan (såfremt en sådan er udarbejdet), seneste udarbejdede energimærking, nøgleoplysningsskema om andelsboligforeningen, nøgleoplysningsskema om den aktuelle andelsbolig, erklæring fra andelsboligforeningen, hvis der er sket væsentlige ændringer i nøgleoplysningerne siden seneste godkendte regnskab eller seneste nøgleoplysningsskema fra andelsboligforeningen. Erhverver skal endvidere inden aftalens indgåelse skriftligt gøres bekendt med andelsboligforeningslovens bestemmelser om prisfastsættelse og straf. Dokumenterne kan udleveres elektronisk og eventuelt gøres tilgængelige på foreningens hjemmeside.


Nøgleoplysningerne om andelsboligforeningen samt erklæringen om eventuelle væsentlige ændring i nøgleoplysningerne skal foreningen indberette til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter samt udlevere til overdrageren senest 10 arbejdsdage efter, at overdrager har anmodet foreningen herom. Nøgleoplysningsskemaet om andelsbolig til salg skal foreninngen udlevere til overdrageren senest 10 arbejdsdage efter, at foreningen har modtaget relevant dokumentation fra andelshaveren vedrørende forbedringer, tilpasset løsøre m.v.


Foreningen kan hos overdrager og/eller erhverver opkræve et gebyr for bestyrelsens og/eller administrators arbejde med overdragelsessagen. Foreningen kan endvidere kræve, at overdrageren refunderer udgiften til forespørgsel til andelsboligbogen, udgifter til udarbejdelse af el-synsrapport, udgift til besvarelse af forespørgsel fra ejendomsmægler til andelsboligbogen, udgifter til udarbejdelse af el-synsrapport, udgift til besvarelse af forespørgsel fra ejendomsmægler m.m. samt refundere udgifter og betale et rimeligt vederlag for bestyrelsens og/eller administrators ekstraarbejde ved afregning til pant- og /eller udlægshavere og ved tvangssalg eller tvangsauktion.


Stk. 4:

Overdragelsessummen skal indbetales kontant til foreningen senest to uger før overdragelsesdagen, som efter fradrag af sine tilgodehavender udbetaler resten til den fraflyttende andelshaver. Bestyrelsen er ved afregningen over for den fraflyttende andelshaver berettiget til at tilbageholde et rimeligt beløb til sikkerhed for dennes forpligtelser. Såfremt afregningen sker inden fraflytning, er foreningen endvidere berettiget til at tilbageholde et rimeligt beløb til dækning af køberens eventuelle krav i anledning af mangler ved overdragelsen. Ved afregning er foreningen berettiget til at anvende provenuet til indfrielse af et eventuelt garanteret lån, således at garantien kan frigives. Udbetaling af restbeløbet skal ske senest 3 uger efter overtagelsen, forudsat at beløbet er modtaget fra erhververen.


Stk. 5:

Ved købers overtagelse af boligen skal denne med bestyrelsen gennemgå boligen for at konstatere eventuelle mangler ved boligens vedligeholdelsesstand eller ved forbedringer, inventar eller løsøre, der er overtaget i forbindelse med boligen.


Stk 6:

Forlanger køberen prisnedslag for sådanne mangler, kan bestyrelsen, hvis kravet skønnes rimeligt, tilbageholde et tilsvarende beløb ved afregningen til sælgeren, således at beløbet først udbetales, når det ved dom eller forlig mellem parterne er fastslået, hvem det tilkommer.


Eksklusion:


§ 17.


Bestyrelsen kan ekskludere et medlem og bringe dennes brugsret til ophør i følgende tilfælde:


  1. Når et medlem ikke betaler skyldigt indskud, og medlemmet ikke har betalt det skyldige beløb senest 3 dage efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til medlemmet.
  2. Når et medlem er i restance med boligafgiften eller andre ydelser, der skal erlægges sammen med denne, og medlemmet ikke har berigtiget restancen senest 3 dage efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til medlemmet.
  3. Når et medlem groft forsømmer sin vedligeholdelsespligt.
  4. Når et medlem gør sig skyldig i forhold, svarende til de, der efter lejelovens bestemmelser berettiger ejeren til at hæve lejemålet.
  5. Når et medlem i forbindelse med en overdragelse af andelen betinger sig en større pris end godkendt af bestyrelsen.
  6. Når et medlem misligeholder et af foreningen ydet lån, eller et lån, som foreningen har garanteret for.



Stk. 2:

Efter eksklusionen skal bestyrelsen disponere efter reglerne i § 13.


Kommunikation:


§ 18


Bestyrelsen, ejendomsadministrator og andelshavere er berettiget til at fremsende alle dokumenter, meddelelser, indkaldelser, forslag, opkrævninger (bortset fra påkrav jf. Gældende lovgivning) mv. digitalt, fremlagt via foreningens hjemmeside eller anden tilsvarende fildeling.


Stk. 2:

Alle andelshavere skal, om muligt, oplyse e-mailadresser og telefonnummer eller tilsvarende digital kommunikation, til bestyrelsen. En andelshaver har selv ansvar for, at opdatere ændringer i oplysningerne-


Stk. 3:

Meddelelser og dokumenter, som er sendt til den oplyste e-mailadresse eller tilsvarende digital kommunikation, skal anses som fremkommet til andelshaveren, ligesom dokumenter fremlagt via foreningens hjemmeside/anden tilsvarende fildeling skal anses for fremkommet. I sidstnævnte tilfælde skal der dog sendes digital meddelelser til andelshaveren med henvisning til fremlagte dokumenter på hjemmesiden/anden tilsvarende fildeling.


Stk. 4:

Indkaldelse til generalforsamling og andre informationer af væsentlig karakter skal bestyrelsen bekendtgøre ved opslag, så andelshavere uden e-mailadresser eller tilsvarende digital kommunikation, kan rekvirere materialet hos bestyrelsen eller ejendomsadministrator.


Stk. 5:

Den årlige generalforsamling kan kun afholdes digitalt hvis alle andelshavere siger ja til det.


Stk. 6:

Bestyrelsen, ejendomsadministrator og andelshavere er, uanset stk. 1-4 berettiget til at give meddelelser mv. med almindelig post. Foreningen/ejendomsadministrator kan opkræve et gebyr hos andelshavere der ønsker at modtage meddelelser m.v. med almindelig post.


Generalforsamling:


§ 19.


Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen. Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år inden 4 måneder efter regnskabsårets udløb med følgende dagsorden:


1.     Valg af dirigent

2.     Bestyrelsens beretning.

3.     Forelæggelse af årsregnskabet, forslag til værdiansættelse og eventuel revisionsberetning samt godkendelse

        af årsregnskabet og værdiansættelsen.

4.     Forelæggelse af drifts- og likviditetsbudget til godkendelse og beslutning om eventuel ændring af

        boligafgiften.

5.     Forslag.

6.     Valg til bestyrelsen, herunder suppleanter.

7.     Eventuel valg af administrator.

8.     Valg af revisor.

9.     Eventuelt.


Stk. 2:

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når en generalforsamling eller et flertal af bestyrelsens medlemmer eller 1/4 af foreningens medlemmer eller administrator, hvis en sådan er valgt, forlanger det med angivelse af dagsorden.


Indkaldelse:


§ 20.


Generalforsamlingen indkaldes skriftlig med 14 dages varsel, der dog ved ekstraordinær generalforsamling om nødvendigt kan nedsættes til 10 dage. Indkaldelse skal indeholde dagsorden for generalforsamlingen.


Stk. 2:

Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen. Et forslag kan kun behandles på en generalforsamling, hvis den enten er nævnt i indkaldelse eller andelshaverne ved opslag eller på lignende måde senest 4 dage før generalforsamlingen er gjort bekendt med, at det kommer til behandling.


Stk. 3:

Adgang til at deltage i og tage ordet på generalforsamlingen samt til at stille forslag har enhver andelshaver og dennes ægtefælle eller dennes myndige husstandsmedlemmer. De(n) adgangsberettigede kan ledsages af en professionel eller personlig rådgiver, der har ret til at tage ordet på generalforsamlingen. Revisor og administrator, hvis en sådan er valgt, samt personer der er indbudt af bestyrelsen, har ligeledes adgang til at deltage i og tage ordet på generalforsamlingen.


Stk. 4:

Hver andel giver èn stemme. En andelshaver kan kun give fuldmagt til sin ægtefælle eller et myndigt husstandsmedlem eller til en anden andelshaver. En andelshaver kan dog kun afgive èn stemme i henhold til fuldmagt.


Flertal:


§ 21.


Generalforsamlingen træffer beslutning ved simpelt flertal, bortset fra spørgsmål anført i stk. 2. Dog skal altid mindst 1/5 af foreningens medlemmer være tilstede.


Stk. 2:

Vedtagelse af forslag om:

a.   nyt indskud,

b.   regulering af det indbyrdes forhold af boligaftalen,

c.   iværksættelsen af arbejder, hvis finansiering kræver en forhøjelse af boligafgiften med mere end 40%,

d.   salg af foreningens ejendom, eller del heraf,

e.   ændring af ejendommens prioritering, ekstraordinær indfrielse af eksisterende lån samt optagelse af nye lån,

f.     vedtægtsændringer samt

g.    foreningens opløsning


kræver, at mindst 2/3 af medlemmerne er tilstede og at 2/3 stemmer for forslaget. Er der mindre end 2/3 af medlemmerne tilstede, men stemmer 2/3 af de fremmødte for forslaget, kan der indkaldes til esktraordinær generalforsamling. På denne generalforsamling kan forslaget vedtages med 2/3 flertal, uanset antal tilstedeværende medlemmer.


Stk. 3:

Forslag om salg af ejendommen eller om foreningens opløsning, kan kun vedtages med et flertal på mindst 3/4 af samtlige mulige stemmer. Er ikke mindst 3/4 af de samtlige mulige stemmer repræsenteret på generalforsamlingen, men opnås et flertal på 3/4 af de repræsenterede stemmer for forslaget, kan der indkaldes til en ny generalforsamling, og på denne kan da forslaget endeligt vedtages med et flertal på mindst 3/4 af de repræsenerede stemmer, uanset hvor mange stemmer der er repræsenteret.


Referater:


§ 22.


Referatet af generalforsamlingen underskrives af dirigenten og hele bestyrelsen. Referatet eller svarende information om de på generalforsamlingen trufne beslutninger sendes til andelshaverne senest èn måned efter generalforsamlingens afholdelse.


Bestyrelse:


§ 23.


Generalforsamlingen vælger en bestyrelse til at varetage den daglige ledelse af foreningen og udføre generalforsamlingens beslutninger.


Stk. 2:

Bestyrelsen består af 3-5 medlemmer efter generalforsamlingens bestemmelse. Bestyrelsen konstituerer sig selv, herunder valg af formand, næstformand og sekretær. Generalforsamlingen vælger desuden en eller to suppleanter.


Stk. 3:

Som bestyrelsens medlemmer og suppleanter kan vælges andelshavere og disses myndige husstandsmelemmer. Som bestyrelsesmedlem eller suppleant kan kun vælges èn person fra hver husstand.


Stk. 4:

Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen. På den stiftende generalforsamling vælges to bestyrelsesmedlemmer dog kun for 1 år ad gangen. Bestyrelsessuppleanter vælges for 1 år ad gangen. Genvalg kan finde sted.


Stk. 5:

Hvis et bestyrelsesmedlem fratræder i valgperioden, indtræder suppleanten i bestyrelsen for tiden indtil næste ordinære generalforsamling. Såfremt antallet af bestyrelsesmedlemmer ved fratræden bliver mindre end 3, indkaldes til en generalforsamling til valg af supplerende bestyrelsesmedlemmer. Valg af et nyt bestyrelsesmedlem i stedet for et fratrådt medlem sker kun for en resterende del af den fratrådtes valgperiode.


Stk. 6:

Et bestyrelsesmedlem må ikke deltage i behandlingen af en sag, såfremt han eller en person, som han er beslægtet eller besvogret med eller har lignende tilknytning til, kan have særinteresser i sagens afgørelse.


Stk. 7:

Der tages referat af bestyrelsesmøderne. Referatet underskrives af de bestyrelsesmedlemmer, der har deltaget i mødet. Det underskrevne referat fremsendesi kopi til samtlige andelshavere.


Stk. 8:

I øvrigt bestemmer bestyrelsen selv sin forretningsorden.


Bestyrelsesmøde:


§ 24.


Bestyrelsesmøde indkaldes af formanden så ofte der er anledning hertil, samt når 1 medlem af bestyrelsen begærer det.


Stk. 2:

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af medlemmerne, herunder formanden eller næstformanden, er tilstede.


Stk. 3:

Beslutning træffes af de mødende bestyrelsesmedlemmer ved simpel stemmeflerhed.


Tegningsregel:


§ 25.


Foreningen tegnes af den samlede bestyrelse i forening.


Administration:


§ 26.


Generalforsamlingen kan vælge en administrator til at forestå ejendommens almindelige økonomiske og driftsmæssige forvaltning. Generalforsamlingen kan til enhver tid afsætte administrator. Bestyrelsen træffer nærmere aftale med administrator om dennes opgave og beføjelse.


Stk. 2:

Hvis generalforsamlingen ikke har valgt nogen administrator, varetager bestyrelsen ejendommens administration, efter reglerne i stk. 3-5.


Stk. 3:

Bortset fra en mindre kassebeholdning skal foreningens midler indsættes på særskilt konto i et pengeinstitut. Træk på kontoen kan kun foretages ved underskrift fra 2 bestyrelsesmedlemmer i forening. Alle betalinger fra medlemmer og lejere, herunder også indbetalinger i forbindelse med salg af andele, skal ske direkte til den nævnte konto, ligesom også modtagne checks og postanvisninger skal indsættes direkte på kontoen.


Stk. 4:

Bestyrelsen vælger af sin midte en kasserer.


Stk. 5:

Som sikkerhed for bestyrelsesmedlemmernes økonomiske ansvar overfor foreningen tegner foreningen en kautionsforsikring med en dækningssum svarende til mindst 1/2 års indtægter for foreningen.


Regnskab:


§ 27.


Foreningens årsregnskab skal udarbejdes i overensstemmelse med god regnskabsskik og underskrives af hele bestyrelsen og administrator, hvis en sådan er valgt, jf. § 26.


Stk. 2:

Hvert år medtages i resultatopgørelsen et beløb til henlæggelse i en fond, som en selvstændig post. Fonden kan efter generalforsamlingens bestemmelser anvendes til vedligeholdelse, genopretning, forbedring og fornyelse. Beløbets størrelse fastsættes hvert år af generalforsamlingen. Det i fonden opsparede beløb kan ikke medregnes ved beregning af andelsværdien.


Stk. 3:

I forbindelse med fremlæggelse af årsregnskabet stiller bestyrelsen forslag til generalforsamlingens godkendelse vedrørende fastsættelse af andelens værdi for perioden indtil næste årlige generalforsamling, jf. § 15. Forslaget anføres som note til regnskabet.


Stk. 4:

Regnskabsåret er kalenderåret, første regnskabsår løber dog fra andelsboligforeningens stiftelse til den 31. december 2005.


Revision:


§ 28.


Generalforsamlingen vælger en revisor til at revidere årsregnskabet. Revisor skal føre revisionsprotokol. Generalforsamlingen kan til enhver tid afsætte revisor.


Stk. 2:

Det reviderede, underskrevne årsregnskab samt forslag til drifts- og likviditetsbudget udsendes til andelshaverne samtidig med indkaldelse til den ordinære generalforsamling.


Opløsning:


§ 29.


Opløsning ved likvidation foreståes af 2 likvidatorer, der vælges af generalforsamlingen.


Stk. 2:

Efter realisation af foreningens aktiver og betaling af gælden deles den resterende formue mellem de til den tid værende medlemmer i forhold til deres andeles størrelse.